Mikkelin vihreä valtuustoryhmä kirjoittaa blogiin valtuuston kokouksista, kukin vuorollaan. Nyt vuorossa Heli Kauppinen.

 

Kaupunginvaltuusto kokoontui ma 11.11. ns. budjettikokoukseen. Vihreitä edustivat tällä kertaa paikalla Veli Liikanen, Minna Pöntinen, Mikko Siitonen, Kerttu Hakala / vaihto Pekka Heikkilään klo 19 tienoilla, Jukka Saikkonen ja minä.
 
Kuten tavallista, aluksi käsiteltiin ns. rutiiniasioita: Arto Seppälän tilalle konserni- ja elinvoimajaostoon SDP:n edustajaksi nimettiin Petri Tikkanen. Tarkastuslautakunta toi sidonnaisuusraportin tiedoksi valtuustolle, ja kaupunginlakimies muistutti kaikkia siitä, että omat tiedot täytyy pitää ajan tasalla. (Hyvä muistutus ja tarpeellinen muistutus, näin tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajana voin todeta!) Sidonnaisuusrekisteristähän voi kuka tahansa käydä tarkastamassa päättäjien ilmoittamia sidonnaisuuksia tosi helposti: https://mikkeli.sidonnaisuusrekisteri.fi/browse
 

Kehittämispäällikkö Aila Marjamaa esitteli lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2019-21. Suunnitelma on ensin tehty Etelä-Savon laajuisena ja sitten siihen on lisätty Mikkelin tarkennukset. Suunnitelma on sinällään hyvin kattava, ja se hyväksyttiin sellaisenaan, mutta joitakin toiveita esitimme siihen. Veli Liikanen huomautti, että ohjelmasta puuttuu kokonaan seksuaalikasvatus, vaikka joka viides nuori ilmoittaa kokeneensa seksuaalista häirintää. Itse harmittelin eniten sitä, että maakunnan/kaupungin korkeakouluopiskelijoita ei käsitelty ohjelmassa ollenkaan. Oman puheenvuoroni kokonaisuudessaan sekä siihen tulleet vastaukset voit lukea Facebook-sivultani. https://www.facebook.com/vihreahelikauppinen/photos/a.405112659826419/993089274362085/?type=3&theater)

Liikkuva Mikkeli 2030 -ohjelmaa ei nyt käsitelty muutoin, mutta siihen liittyvä liikuntapaikkakartoitus merkittiin tiedoksi. Lista onkin varsin kattava, itse vasta 15 vuotta Mikkelissä asuneena tunnen kohteista vain murto-osan. Monet valtuutetut esittivät huolensa joistain tietyistä kentistä/laduista/uimarannoista. Kaikkien kunnossapitoon eivät kuitenkaan nykyresurssit riitä, joten jostain kohtaa on tuotakin listaa karsittava.

Kulttuuri- ja museojohtaja Matti Karttunen esitteli museostrategian, joka herätti paljon keskustelua varsinkin museoiden toimitilojen ongelmista johtuen. Samoin kaupungin yt-neuvotteluista johtuva Suur-Savon museon tilapäinen sulkeminen nousi esiin.  Mikko Siitonen kysyikin, että kuka huolehtii historiastamme ja kulttuuriperinnöstämme, jos emme sitä itse tee? Museostrategia oli kuitenkin valtuustolle vain tiedoksi-asia, joten mitään päätöstä vaativaa tässä pykälässä ei ollut.

Strategisen ohjelman seurantaa ei esitelty, vain merkittiin tiedoksi ilman keskustelua. Itse olisin ehkä kaivannut siitä edes lyhyttä esittelyä, jossa olisi nostettu eniten huomiota vaativat asiat esille. Toki kokous venyi pitkäksi jo muutenkin, mutta tässä kohtaa vielä olisi hyvin jaksanut kuunnella…

Melkein joka kokouksessa taitaa olla jotain tonttikauppoja, niin nytkin. Samaan syssyyn hyväksyttiin ilman keskustelua Mannerheimintien 30:ssa sijaitsevan Pultin rakennuksen purkaminen ja lisämääräraha siihen, samoin lisämääräraha ns. Pirtin päiväkodin tontin ostamiseen. 

Sitten päästiin illan isoimpaan asiaan: kaupungin taloustilanteeseen. Pitkin syksyä (ja jo sitä ennenkin) on taas luettu, nähty ja kuultu, että tilanne on tosi huono. Se on varmaankin tullut jo kaikille kaupunkilaisillekin hyvin selväksi. Talousjohtaja Heikki Siira esitteli tämän vuoden talousseurannan lukemat. Vaikka talousseuranta oli vain tiedoksi-asia, tässä pykälässä keskusteltiin 1,5 tuntia, ja keskustelu laajeni koko Mikkelin – ja Essoten – taloustilanteeseen ja menneisyyden lisäksi myös tulevaisuuteen. Paikoin keskustelu oli oikein kiinnostavaa ja hyvää, paikoin hieman itseään toistavaa.

Varsinaisena päätösasiana meillä oli veroprosentit. Mikkelissähän homma menee niin, että marraskuun kokouksessa päätetään tulot (eli perittävät verot) ja joulukuun kokouksessa sitten menot (budjetti). Hyvissä ajoin ennakkoon oli tiedossa, että kaupunginjohtaja tulee esittämään tuloveropuolelle harvinaisen roimaa korotusta, ja kaupunginhallitus tämän jo osaltaan yksimielisesti hyväksyikin ja valtuuston eteen toi.

Pidin ryhmämme puheenvuoron: 

“Me Vihreiden ryhmä olemme esittäneet veronkorotusta koko tämän valtuustokauden ajan näkyvillä  olleiden talouden haasteiden vuoksi. Tilanteemme olisi parempi jos veroja olisi aikaisemmin korotettu edes maltillisesti. Nyt on sitten edessä sellainen korotusesitys, että edes vihreät eivät esitä enempää. [sarkasmivaroitus]

Tänään päätämme veroprosentista ja sen jälkeen meidän päättäjien tulee tehdä oikaisuliikkeet, joilla talouden suunta saadaan muutettua. Se vaatii vastuullista politiikkaa ja päätöksentekoa. Näitä päätöksiä ei voida tehdä yksin vaan yhteistyössä. Tätä yhteistyötä tarvitaan, että tulevaa budjettia laadittaessa saadaan yhdessä tehtyä paketti, joka on inhimillinen ja kuitenkin talousarvion raameissa pysyvä.

Meidän tehtävä on saada oikaisuliike tehtyä nyt, jotta ehkäpä jo seuraavan kauden valtuusto voi tehdä esityksen veroprosentin laskusta.

Meidän toimenpiteemme kaupungin puolella eivät kuitenkaan taida yksin riittää, vaan tarvitaan maakunta- ja soteratkaisu, että kuntien talous oikeasti saadaan oikaistua. 

Arvoisa puheenjohtaja, Vihreä valtuustoryhmä kannattaa kaupunginhallituksen esittämää veroprosenttiesitystä.” 

Tuloveroprosentista saatiin kaksi esitystä, jotka olivat pienempiä kuin kaupunginhallituksen esitys, mutta lopulta kh:n esitys voitti äänin 42-9. Myös muun kuin vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentista tehtiin matalampi esitys, mutta sekin hävisi äänestyksen 41-10. 

Näin ollen julistetaan Mikkeliin vuodelle 2020 seuraavat veroprosentit:

  • Yleinen kiinteistöveroprosentti 1,37 %

  • Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 0,62 %

  • Muun kuin vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti 1,50 %

  • Voimalaitosrakennusten kiinteistöveroprosentti 3,10 %

  • Yleishyödyllisen yhteisön kiinteistöveroprosentti 0,00 %

  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti 4,00 %

Tuttuun tapaan kokouksen lopuksi käsiteltiin uudet, tässä kokouksessa jätetyt valtuustoaloitteet. Kaksi niistä koski Ristiinan lukion säilyttämistä ja muuttamista erikoislukioksi ja yksi ns. kunniaväkivallan ennaltaehkäisyä ja uhrien nykyistä parempaa auttamista. 

Juuri ennen kuin kello löi 22, lopetimme pitkäksi venyneen kokouksen. Viiden tunnin aikana olimme pitäneet vain yhden tauon (noin 5 minuuttia), joten emme tainneet kyllä noudattaa uusia liikuntasuosituksia, joiden mukaan saisi istua korkeintaan puoli tuntia kerrallaan… Pitäisi ehkä siis pitää puheenvuoro aina puolen tunnin välein, jotta tulisi ponnahdettua seisomaan kolmeksi minuutiksi? 

Seuraava valtuuston kokous on 9.12. Se alkaa onneksi jo klo 12, joten toivottavasti emme silloin aivan aamuyölle asti istu budjetista vääntämässä!  Itsehän olen kyllä iltavirkku, mutta en ole kuitenkaan ihan varma, kuinka hyviä päätöksiä saisimme aikaan väsyneinä ja nälkäisinä, kun asiat ovat nyt aivan epätavallisen hankalia (näin ovat kokeneemmat kertoneet, ettei vastaavaa taloustilannetta ole täällä ennen nähty). 

Kokouksen pöytäkirjaan voit tutustua kaupungin verkkosivuilla:

http://mikkeli.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_11112019

Ja täältä löytyy koko viisituntinen tubelähetys tosifaneille:

https://www.youtube.com/watch?v=kScgS3mCMW4